The Road to PS5 – техническа презентация и подробна информация за хардуера на PlayStation 5

От Sony повдигнаха, макар и не много високо, завесата и ни представиха технически подробности за предстоящата нова конзола PlayStation 5. Информацията идва от провелата се преди няколко часа презентация, кръстена нееднозначно „The Road to PS5“. Аз лично съм изключително очарован и доволен от представянето, но разглеждайки специализираните форуми и сайтове – широката публика не е. Преди да обясня, трябва да сложим на масата факта, че презентацията е била планувана за отмененото вече изложение Game Developers Conference (GDC 2020, повече тук) и това, което получаваме е повече, като  импровизация, отколкото дълго планувано такова.

На кратко – няма официален дизайн, пъстри кадри, трейлърче, геймплей или каквото и да е друго, което щеше да стопли душата на един обикновен геймър. Стоварвам ви всичко най-важно, което научихме от стрийма, а това са информация и графики. Пълното видео, може да изгледате тук :

 

 

– Оптимизация за светкавичен трансфер на данни –

 

Освен акцент и най-изтъкнатото нововъведение, е наличието на M.2 SSD и всички придружаващи го оптимизации. Макар да звучи маловажно, на фона на основните характеристики, е именно обратното. За да придобием една реална представа, сравнено с PS4, новата конзола ще зарежда информацията …  100 пъти по-бързо!

 

 

За един обикновен HDD на PS4 конзола са нужни от 2 до 50 милисекунди, за да намери конкретната информация и 20 секунди за да пренесе 1GB. За PS5 обаче респективно нещата са в следния ред – мигновено локализиране и 0.27 секунди за трансфер на данни от 2GB !

Споменатото води до :

  • буутване за ЕДНА секунда
  • без loading екрани
  • фасттравeл се случва по-бързо от едно мигване

Дори нещо повече, стига се до парадокса, че в някои моменти трябва да се забави load-ването, за да е в синхрон със случващото се на екрана. Всичко споменато ни говори за една изключителна промяна, невиждана в конзолните и дори компютърните конфигурации досега.

Горното се дължи на 4 компонента :

  • бързината на самото SSD
  • персонализиран флаш контролер
  • 6 нива на приоритет
  • новата технология на компресиране – Кракен, с 10% по-висока производителност от предшественика си

И за да е по-ясно, до какво води тази оптимизация, отново едно сравнение с PS4 – поставяйки 10 пъти по-бърз хард (SSD) в PS4 конзола, ще получим 10 пъти по-бърз трансфер на данни, но само 2 пъти по-бързи зареждащи времена. При PS5 обаче, бързината ще бъде 100 пъти по-висока на четене и 100 пъти в … зареждане !

 

И както обичам да казвам, пълно щастие няма и всичко обяснено дотук води до две ограничения:

  • Ниска съвместимост на M.2 SSD-та (при наложителна смяна) – зависещи от минимална скорост и физически размери.
  • Ползването на външен хард ще бъде ограничено само за PS4 игри, а PS5 такива ще може само да съхраняваме (без стартиране).

 – Основни характеристики –

 

Най-сетне имаме конкретни характеристики:

 

CPU eight x86-64-AMD Ryzen Zen 2 cores (16 threads), variable frequency at up to 3.5 GHz
GPU architecture AMD Radeon RDNA 2-based graphics engine with hardware acceleration for ray tracing
GPU 36 compute units at a variable frequency up to 2.23 GHz (10.28 teraflops)
Memory / interface 16 GB GDDR6 / 256-bit
Memory bandwidth 448 GB/s
Internal storage custom 825 GB SSD, PCIe 4.0
I/O throughput 5.5 GB/s (read), typical 8-9 GB/s (compressed)
Expandable storage NVMe SSD expansion bay
External storage USB hard drive support
Optical drive 4K Ultra HD Blu-ray
Video HDMI 2.1 (support for 4K 120 Hz TVs, 8K TVs, VRR)
Audio Tempest 3D AudioTech

 

PS5 ще разполага с персонализиран PDNA 2 базиран AMD видео чип и Ryzen Zen с  осем клъстера с по 2 ядра, способни и работещи на респективно 10.28 teraflops, 36 computing units и честота до 2.23 GHz за видео чипа и максимална честота 3.5GHz за процесора. Но ще допълня, че 10.28 терафлопа не трябва да се сравняват директно с друг вид хардуер и производителността се усеща доста по-висока, главно заради архитектурата – изчислителните единици разполагат с много повече транзистори и 36 такива на PS5 (computing units) биха се равнявали на 58 от PS4.

Вече знаехме, но хубаво е да получим и потвърждение – ще поддържа новата технология Ray Tracing.

 

 – Охлаждане –

 

Подходено е по доста адекватен начин и направо си беше време. Първите модели на PS3 и дори на PS4 имат страхотни фабрични проблеми със загряването на видео чиповете си – лошо проектирано и недостатъчно охлаждане, водещо до необратими дефекти при дълга експлоатация.

В случая, при избора на охлаждане, е взета под внимание най-високата възможна точка на натоварване, такава, каквато ще бъде постигната в късен етап на жизнения си цикъл, с по -натоварващи PS5 заглавия. И на тази основа е проектирано охлаждане, което да държи тиха и студена машината дори в момента на споменатото натоварване. Като човек, занимавал се с ремонти на PlayStation конзоли от едно цяло десетилетие, искрено съм доволен от този подход и се надявам, да е толкова ефикасен, колкото ни го представят.

– Обратна съвместимост – 

 

Както вече знаем, PS5 ще бъде обратно съвместим с PS4 игри. Това става възможно благодарение на разработения от AMD видео чип. За съжаление обратната съвместимост няма да е директна и поддържаните заглавия ще се увеличават с ъпдейти. При стартиране ще имаме близо 100 от най-играните PS4 игри.

– 3D аудио –

 

Доста внимание и време е вложено в споменатото. Целта е на максимално преживяване при всички възможни аудио източници – вградени спийкъри, аудио системи и дори слушалки. Основната цел е да бъде създаден един виртуален съраунд и да има усещане за пространство и посоки. Ще имаме персонализиран хардуерен модул наречен „Tempest 3D AudioTech“ и  ще поддържа технологията HRTF – head-related transfer function.

Всичко изглежда доста сцепено и очакванията са изключително високи. За съжаление, нищо не се спомена за дата на излизане и ако нещо не бъде променено от създалите се обстоятелства и световната здравна пандемия, очакваме конзолата през зимния период тази година.

Written by: gataka

4 коментара Added

Join Discussion
  1. gangstagot 22.03.2020 | Отговор

    А ще има ли обратна съвместимост с игри за PS1,PS2,PS3?
    Поздрави!

  2. leon 21.03.2020 | Отговор

    Здравей Гатаче имам един въпрос може ли да се играят нови игри от дискове на хакнат ps4 примерно fifa 20

  3. Spewn! 19.03.2020 | Отговор

    Не се очаровани, ‘щото разните „разбирачи“ започнаха да мислят, че по-доброто има повече терафлопа. Като знам чудовищните оптимизации на конзолата, нещата наистина са нереално добри. Мисля, че след 2-3 години една ПРО версия на ПС5 би била резонна стъпка.

    • gataka 19.03.2020 | Отговор

      О и това ще се случи :). PlayStation 5 Pro. Но първо да видим стандартния модел, че с всичко случващо се около нас, нещата са под въпрос.

Leave Your Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

За Consoles.bg

Здравейте на всички, consoles.bg е разработен и се поддържа (за сега) единствено от мен - Георги Христов , Gataka. Част е от моето хоби и интереса ми към игрите, в частност конзолните такива. За съжаление времето рядко ми стига да опиша всичко случващо се, камо ли да изиграя всичко, което ми харесва. Но поне се опитвам :).

Благодаря на всички, които посещават и четат блога и за стотиците коментари, оставени под темите.

Други мой проекти :

пишете ми : [email protected]